Trening pamięci na zaburzenia procesów poznawczych..

Przykładowe ćwiczenia poprawiające pamięć

Dokończ przysłowia. Opiekun przygotowuje listę przy­słów – może skorzystać z księgi przysłów lub ze stron in­ternetowych o tej tematyce. Dobrze jest zacząć od powie­dzeń, przysłów łatwiejszych, znanych podopiecznemu, a później wprowadzać mniej znane, trudniejsze.

Przykłady

Kto rano wstaje, … (temu Pan Bóg daje)

Komu w drogę, … (temu czas)

Nie od razu, Kraków … (zbudowano)

Trudniejsza propozycja ostatniego przysłowia do do­kończenia – Nie od razu, …

Możemy mówić przysłowie, przerwać w odpowiednim momencie i zadaniem osoby starszej jest je dokończyć. Możemy też napisać je na kartce i poprosić, by podopiecz­ny dopisał ich zakończenie. Zachęcajmy też go, by nam proponował dokończenie przysłów czy powiedzeń.

Zagadki. Układamy je, korzystając z podpowiedzi przed­miotów, ludzi, zwierząt znajdujących się w naszym oto­czeniu. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób star­szych znajdujących się w nowym otoczeniu – ułatwi za­poznanie się z nim i jego zaakceptowanie. Z czasem, gdy podopieczny będzie radził sobie z łatwiejszymi zagadka­mi, można wprowadzać trudniejsze. Zagadki można ukła­dać dla osób bez większych kłopotów z pamięcią i wtedy muszą być odpowiednio trudne. Jeśli mamy kłopot z two­rzeniem zagadek, można skorzystać ze znajdujących się w książkach lub na stronach internetowych. Zachęcajmy też osoby starsze do zadawania nam zagadek.

UWAGA. Zagadki powinny być krótkie – podopieczny le­piej je usłyszy i zapamięta.

Przykłady

Co to jest?

Owoc żółty i kwaśny? (cytryna)

Służy do leżenia? (łóżko)

Co jeszcze służy do leżenia? (leżak, kanapa itp.)

Kudłaty i merda ogonem? (pies)

Ma cztery nogi i można na nim postawić talerz? (stół, taboret, stołek)

Trudniejsze:

Święto z opłatkiem? (Boże Narodzenie)

Biały, wielki zwierzak na krze lodowej (niedźwiedź polarny)

Odpowiedź na wymyśloną przez nas zagadkę może okazać się różna, warto być otwartym na takie możliwo­ści. Dopytujmy, np. co jeszcze służy do leżenia? Czy są jeszcze jakieś inne zwierzęta, które są kudłate i merdają ogonem?

Czasem zagadka przywoła wspomnienia, nad którymi warto się zatrzymać, nawet jeśli podopieczny opowiada o nich już trzeci raz.

Co nie pasuje? To ćwiczenie daje nam wiele możliwości jego wykonania. Możemy na kartce wypisać słowa, gdzie jedno z nich nie pasuje do pozostałych.

Przykłady

Jabłko, gruszka, nożyczki, śliwka (nie pasuje słowo „nożyczki”, gdyż nie są owocem).

Stół, łyżka, kanapa, krzesło (nie pasuje słowo „łyżka”, gdyż jest sztućcem, nie meblem).

Ser, ziemniak, mleko, jogurt (nie pasuje słowo „ziemniak”, ponieważ jest warzywem, nie pro­duktem mlecznym).

Książka, gazeta, miska, artykuł (nie pasuje słowo „miska”, jest przedmiotem, nie służy do czytania).

Trudniejsza propozycja:

Płuca, trzustka, wątroba, łokieć, nerka (nie pasuje słowo „łokieć”, ponieważ nie jest narządem wewnętrz­nym).

Zachęcajmy podopiecznego do znalezienia słowa i wy­jaśnienia powodu, dla którego nie pasuje do pozosta­łych.

Możemy układać przed nim obrazki pokazujące różne słowa (też figury, gdzie jedna z nich różni się kolorem, wielkością lub kształtem), a on wskazuje lub mówi, który obrazek nie pasuje do pozostałych. Można także ustawiać przedmioty. Te propozycje są szczególnie użyteczne dla osób mających trudność z wypowiadaniem się lub osób z nasilonymi zaburzeniami pamięci, którym trudno jest czytać lub odnaleźć odpowiednie słowa. Podopieczny wte­dy pokazuje palcem odpowiedni przedmiot. Możemy głoś­no wypowiadać nazwę i zachęcać do powtórzenia razem z nami.

Powodzenia!!!