O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ PRACUJĄC Z SENIORAMI?..

O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ PRACUJĄC Z SENIORAMI?

            Praca z ludźmi bez względu na ich wiek, bywa często bardzo trudna. Nie dość, że bez przerwy musimy mierzyć się z własnymi uczuciami, czy różnego rodzaju słabościami, to      w kontakcie z innymi nie możemy pozwolić, aby nasze nastroje przekładały się na samopoczucie osób z którymi przebywamy. Na domiar złego musimy również pamiętać, że inni, tak jak my przeżywają na co dzień szeroki wachlarz emocji, które oddziałują również na nas, a to z kolei przekłada się na atmosferę całej społeczności. Poniżej zamieszczamy kilka wskazówek dotyczących tego o czym należy pamiętać, pracując z osobami starszymi. Być może będą one dla Was oczywiste. Jednak prawda jest taka, że w ferworze codziennych obowiązków wpadamy w rutynę i zapominamy o stosowaniu ich w praktyce. I właśnie dlatego warto od czasu do czasu sobie o nich przypominać.

  1. NIE TRAKTUJ SENIORÓW JAK DZIECI!

Wraz z wiekiem ludzie stają się bardziej nieporadni, przestają nadążać za rozwojem cywilizacyjnym, a ich pamięć, refleks, kondycja fizyczna i siła z dnia na dzień coraz bardziej szwankują. Często zdarza się, że potrzebują naszej pomocy nawet w zwykłych, codziennych czynnościach. I wtedy najczęściej bezrefleksyjnie i z nutą irytacji mówimy: „Z nimi to jak z dziećmi”. Być może w naszym odczuciu tak to wygląda, jednak              w dalszym ciągu są to osoby dorosłe, do których należy podchodzić z należytym szacunkiem i empatią. W końcu nie zapominajmy o tym, że każdy z nas bez względu na wiek chce, być traktowany poważnie.

  • BĄDŹ ZAANGAŻOWANY W SWOJĄ PRACĘ!  

Pracując z innymi, warto pamiętać, że w głównej mierze to od nas zależy jaki będzie   poziom zaangażowania grupy w prowadzone przez nas zajęcia. Tak jak już wcześniej wspomnieliśmy, ludzie potrafią wyczuwać nastroje innych. Dlatego jeśli jesteśmy uśmiechnięci, otwarci, angażujemy się całym sercem w to, co robimy, będzie to dla innych wyczuwalne i zmotywuje ich jeszcze bardziej do działania. Natomiast jeżeli będziemy wykonywać swoje obowiązki jak za karę, spowoduje to ogromny spadek zainteresowania uczestnictwem w organizowanych przez nas inicjatywach. Pamiętajmy, że to my, jako osoby prowadzące modelujemy zachowania wśród naszych odbiorców.

  • PAMIĘTAJ O DOBREJ KOMUNIKACJI I POTRZEBACH SWOICH PODOPIECZNYCH!

Aby osoby starsze chciały z nami pracować, musimy wziąć pod uwagę przede wszystkim ich oczekiwania. Dlatego tak ważna w tym wypadku jest komunikacja. Rozmawiajmy z seniorami, jaką tematyką zajęć byliby zainteresowani, nad czym chcieliby popracować, dajmy im prawo wyboru. Nie warto narzucać im czegoś z góry, ponieważ to automatycznie wywoła w nich niechęć. Uczestnictwo w przeznaczonych dla nich zajęciach ma być przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem.